CANADIAN JEWISH STUDIES

ÉTUDES JUIVES CANADIENNES

 

 

 

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ABSTRACTS OF ARTICLES/RÉSUMÉS DES ARTICLES

VOLUME/TOME 1

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Michael Brown

A Case of Limited Vision: Vladomir Jabotinsky on Canada and the United States

Canadian Jewish communities were quicker than their American counterparts to support the Zionist cause. But during the inter-war period, when changing circumstances in Europe forced Zionist leaders to shift their search for potential immigration and financial support from the Old World to the New, the Canadians’ efforts were perceived as being eclipsed by, or all of a piece with, the actions and attitudes of their wealthier, more established co-religionists to the south. Apathy, even resistance, characterized much of the American Jewish community’s response to the Zionist leadership. Still, it remained the preoccupation of leaders such as Vladimir Jabotinsky, founder of what would become the right-wing Likud party. America, with its lacklustre acceptance of the Zionist premise, had become the key to a Jewish future.

 

Michael Brown

Manque de vision? Vladomir Jabotinsky, le Canada et les États-Unis

Les communautés juives canadiennes joignirent plus rapidement que leurs voisins américains la cause sioniste.  Pendant l'entre-deux-guerres, avec la régression des conditions politiques en Europe, les chefs des groupes sionistes se tournent vers le Nouveau monde plutôt que vers la Vielle Europe, à la recherche d'immigrants potentiels et de financement. Malgré la forte réponse à la cause sioniste au Canada, la communauté canadienne passe quasi-inaperçue, semblant moins importante que la communauté juive américaine, plus riche, mieux établie, ou encore paraît simplement calquée sur elle. Cependant l'apathie, voire la résistance, caractérisent la réponse de la communauté américaine au militantisme sioniste.  Toutefois la cause demeure l'une des préoccupations premières de leaders tels que Vladimir Jabotinsky, fondateur d'un parti droitiste qui deviendra plus tard le Likoud.

 

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Deena Nathanson

A Social Profile of Peddlers in the Jewish Community of Toronto, 1891-1930

The myth of the Jewish peddler in North America stresses  independence, hard work and success. as the means to success for the new immigrant. By tracking the careers of a seventy-two peddlers in turn-of-the century Toronto, a more detailed social portrait emerges, which notes the affiliations of these peddlers in networks  based on kinship as well as  the membership in various community organizations. Furthermore, a more nuanced illustration of vertical social mobility becomes apparent, one which notes an upward climb that can be slippery, as well as those who failed to achieve any dramatic improvement in status.

 

Deena Nathanson

Bref tableau du porte-à-porte dans la communauté juive de Toronto de 1891-1930

Indépandance, acharnement au travail et succès: le mythe du colporteur juif en Amérique du Nord miroite et attire l’immigré qui vient d’entrer au pays et désire réussir. L’étude approfondie des carrières de soixante-douze colporteurs dans le Toronto du début du siècle laisse émerger unte toute autre réalité sociale. En relief apparaissent des réseaux formés grâce aux liens ethniques, oui, mais aussi surtout à des affiliations à des organisations diverses. Ainsi une échelle sociale complexe apparaît et une ascension rapide est souvent une affaire assez risquée, si bien que beaucoup failliront à la tache, n’améliorant que peu ou par leur condition.

 

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Ira Robinson

Kabbalist and Communal Leader: Rabbi Yudel Rosenberg and the Canadian Jewish Community

The social, economic and religious pressures encountered by Eastern European Jews who emigrated to North America have been  well documented. But focus on these areas has mostly failed to take into account the contributions of Orthodox Judaism, and Orthodox religious leaders to the process of adaptation to the New World.  At the turn of the century, Orthodox rabbis, immigrants themselves, actively wrestled with the competing demands of Orthodox tradition and modern society, seeking to preserve the faith, by enabling immigrant Jews to retain religious practice while functioning in their new milieu. One such rabbi, Judah (Yudel) Rosenberg, brought with him to Canada a background combining both traditional Hasidism, and the secular learning of the Enlightenment. Rosenberg sought to draw the people closer to tradition by making it more accessible to them. Mysticism, especially, he viewed as the key to the preservation and regeneration of Judaism amongst a population that found it easier to make excuses than to follow the letter of religious law. Rosenberg’s work provides insight into the pressures and accommodations of his own time that became the groundwork for the  re-emergence of what he could only hope for - the re-emergence of Orthodox Judaism in the late twentieth century.

 

Ira Robinson

Spécialiste de la kabbale et chef de communauté: Rabbi Yudel Rosenberg et la communauté juive canadienne

Les chercheurs ont fort bien documenté les pressions sociales, économiques et religieuses auxquelles firent face les Juifs d’Europe de l’Est émigrant au Canada. En se concentrant sur ces aspects de la condition juives au pays, on a cependant négligé de tenir compte du rôle de l’Orthodoxie et de ses leaders dans le processus d’adapatation des immigrants au Nouveau Monde. Au début du siècle les rabbins orthodoxes, eux-mêmes immigrés, jouèrent d’adresse avec les demandes conflictuelles de l’orthodoxie juive et de la société moderne; ils cherchèrent à préserver la religion judaïque en permettant aux juifs immigrants de s’adapter à leur nouveau milieu tout en demeurant pratiquants. Un rabbin en particulier, Judah (Yudel Rosenberg) arriva au Canada avec, dans son baggage culturel, un mélange de philosophie hassidique traditionnelle et de savoir profane. Ses écrits comprennent entre autre une traduction à l’anglais du Zohar, classique araméen de la mystique juive, et les controverses desquelles il fût illustrent bien les nombreux défis de l’époque. Rosenberg tenta de ressourcer la communauté en le rapprochant de ses racines et de ses traditions; il considérait la mystique juive comme essentiel á la régeneration du judaïsme auprès d’une population qui délissait aisément la loi judaïque.

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